Persondata
Lær AUTIG’s politik omkring persondata
Indholdsfortegnelse
Oplysninger om persondata til medlemmer.
som følge af dit medlemskab af autig, er du informeret om og accepterer foreningens privatlivspolitik, herunder regler om persondata.
Senest revideret: 15. maj 2018
Generelt
Gennem din aftale med AUTIG indsamles der personoplysninger om dig.
Foreningens retningslinjer om persondata er udarbejdet ud fra EUs Databeskyttelsesforordning, som har virkning i Danmark fra 25. maj 2018, samt den danske databeskyttelseslov, der supplerer reglerne i databeskyttelsesforordningen og den nuværende persondatalov (samlet betegnet som ”gældende lovgivning”).
Nedenfor kan du læse om de informationer, der indsamles, herunder hvordan oplysningerne behandles, hvad de bruges til, hvem der har adgang til oplysningerne, og hvem du kan kontakte, hvis du har spørgsmål eller indsigelser vedrørende de indsamlede oplysninger.
Personoplysninger
Hvad er personoplysninger?
AUTIG beder om dine almindelige kontaktoplysninger, når du indgår aftale om medlemskab. Det er oplysninger som navn, adresse, postnummer, telefon- og mobiltelefonnummer, e-mail mv. Oplysninger vedrørende aktie- og eller anpartsselskabers navn, adresse og CVR-nr. vedrører ikke en fysisk person og er derfor ikke omfattet af persondataforordningen.
De personoplysninger, som vi indsamler, bruges til at identificere dig som medlem samt levere de services, der følger af medlemskabet.
De personoplysninger, som vi indsamler i forbindelse med opfyldelsen af aftalen, vil blive opbevaret i vores IT-system.
Hvor længe opbevarer vi personoplysninger?
Opbevaring af personoplysninger afhænger af, hvor længe din aftale med AUTIG består.
Når du er medlem hos AUTIG, har vi brug for dine personoplysninger som dokumentation, indtil medlemskabet og eventuelle særskilte services er betalt og leveret, en eventuel fortrydelsesfrist og fristen for betalinger er udløbet.
Under det løbende aftaleforhold opbevares de oplysninger, vi har indsamlet på dig i vores IT-system, hvorefter personoplysningerne arkiveres.
Dine personoplysninger vil som udgangspunkt efter gældende regler blive opbevaret hos AUTIG i en periode på 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører. Hvis aftalen med dig f.eks. er ophørt i december 2017 og regnskabsåret følger kalenderåret, er vi efter gældende regler forpligtet til at opbevare oplysningerne indtil tidligst udgangen af 2022. Når personoplysningerne ikke længere er relevante, og vi ikke er forpligtet til at opbevare dem, vil alle personoplysninger vedrørende dig blive slettet.
Hvad bruger vi personoplysninger til?
De personoplysninger, vi indsamler om dig i forbindelse med opfyldelse af vores aftale, bruges først og fremmest til almindelig medlemsadministration, herunder, men ikke begrænset til, opfyldelse af den aftale, du har indgået med AUTIG og fremsendelse af faktura.
Videregivelse af oplysninger
Idet en del af de services AUTIG tilbyder udgøres af rabat- og fordelsaftaler med tredjepartvirksomheder, kan AUTIG have brug for, at dine almindelige kontaktoplysninger kan videregives til foreningens samarbejdspartnere til brug for opfyldelsen af aftalen. Ved dit medlemskab af AUTIG accepterer du derfor, at vi må videregive dine personoplysninger til de relevante samarbejdspartnere mv.
Anden videregivelse tillades kun, såfremt gældende lovgivning undtagelsesvis tillader videregivelse af personoplysninger.
Retten til indsigt i dine personoplysninger
Du har som medlem i AUTIG ret til at få AUTIGs bekræftelse på, om personoplysninger vedrørende dig selv behandles og i givet fald adgang til personoplysningerne.
Retten til berigtigelse af dine personoplysninger
Du har ret til at få urigtige personoplysninger om dig selv berigtiget af AUTIG uden unødig forsinkelse.
Retten til sletning af dine personoplysninger
Du har ret til at få personoplysninger om dig selv slettet af AUTIG uden unødig forsinkelse, hvis AUTIG ikke fortsat har en legitim interesse i at opbevare, herunder ret til at, behandle, dine personoplysninger.
Bemærk venligst, at såfremt AUTIG i henhold til gældende lovgivning er forpligtet til at opbevare oplysningerne, kan du ikke kræve, at dine personoplysninger slettes.
Beskyttelse af personoplysninger
Ifølge gældende lovgivning skal dine personlige oplysninger opbevares sikkert og fortroligt. Vi gemmer de personlige oplysninger, du afgiver, i AUTIGs IT-system.
Vores sikkerhedsforanstaltninger kontrolleres løbende for at afgøre, om vores behandling af personoplysninger håndteres forsvarligt og under hensyntagen til dine rettigheder som kunde.
Ændringer i behandlingen af personoplysninger
Vi forbeholder os ret til at opdatere og ændre nærværende retningslinjer for behandling af personoplysninger. Ændres retningslinjerne, rettes datoen for ”sidst opdateret” nederst på siden. Disse retningslinjer bliver evalueret og om nødvendigt revideret en gang årlig.
I tilfælde af væsentlige ændringer i forbindelse med opfyldelsen af vores aftale giver vi dig besked i form af et tillæg til vores aftale.
Klagemulighed
Du har altid ret til at klage til Datatilsynet. Se nærmere på www.datatilsynet.dk
Kontakt
Hvis du ønsker adgang til de oplysninger, som er registreret om dig hos AUTIG, skal du rette henvendelse til Inge Larsen på e-mail: inge@autig.dk
Er der registreret forkerte data, eller har du andre indsigelser, skal du rette henvendelse samme sted. Du har mulighed for at få indsigt i, hvilke informationer der er registreret om dig, og du kan gøre indsigelse mod registrering i henhold til reglerne i den gældende lovgivning.