Fra værdiafgift til tekniskafgift

En måde at skabe større tryghed for bilejerne på er ved at se på det nuværende afgiftssystem. Den værdibaserede registreringsafgift skaber nemlig flere udfordringer for bilisterne. For det første gør den bilkøb væsentligt dyrere for nogle borgere i Danmark end i sammenlignelige lande som Sverige. For det andet betyder en lavere registreringsafgift på nogle biler (fx elbiler), at de hurtigere når reparationsgrænsen, fordi bilens afgiftsværdi trækker markedsværdien ned. Konsekvensen bliver, at disse biler – i modsætning til biler med en højere registreringsafgift – oftere bliver vurderet som totalskadede, hvis uheldet skulle være ude. Samlet set bidrager afgiftssystemet dermed ikke kun til højere priser, men også til uhensigtsmæssige effekter i samspillet med øvrig regulering.

Registreringsafgiften udgør dog en betydelig skatteindtægt og finansieringskilde for staten. Hvert år inddrager staten et provenu på omtrent 5 milliarder kroner fra registreringsafgiften, hvilket blandt andet er med til at bidrage til vedligeholdelse og udbygning af vejnettet. Derfor bør en fjernelse eller en markant sænkelse af registreringsafgiften kompenseres med en anden finansieringskilde.

AUTIG foreslår:

Derfor foreslår vi i AUTIG en tekniskbaseret registreringsafgift, hvor det er CO₂-udledning, køretøjets totalvægt, energieffektivitet samt motorkraft, der afgør, hvor meget bilejeren skal betale i afgift. På den måde undgår vi det værdibaserede system, som skaber de mange udfordringer for bilejerne. I stedet får vi mere gennemsigtige og stabile rammer, som samtidig mindsker risikoen for, at bestemte biltyper hurtigere rammer reparationsgrænsen og dermed bliver kategoriseret som totalskadede. Derudover vil det også skabe et stærkere grønt incitament til at vælge de mest miljø- og klimavenlige biler.